03 januari 2006

060103




Dagens datum ser ut som ett serienummer på någon bild jag tagit. Fast lite snyggt i sin enkelhet. 6 är definitivt typografiskt snyggare än 5.
Igår var jag ute & åkte bil i kylan. Fotograferade lite vackra vintervyer. Försökte iallafall. Det blir platt. Dagern försvinner fort, trots att vi får tio minuter mer dagsljus per dag.

Igår fick jag också tips om ett roligt program. Gratis.
Stellarium(.org) heter det, och visar stjärnkonstellationerna från en given plats! Sånt har jag saknat!
jag bor på 59N08 16E44. (sånt lär man sej när man skaffar parabol och ska ställa in azimuth, höjd över horisonten, tror jag att det är)
Just nu har ag Capricornus rakt i solen, Pisces lite sydost och giraffens stjärnbild strax nordöst. (jo, den finns...heter Camelopardalis)
Ladda gärna ner & testa. Men den är tungdriven,, min 3.4Ghz-processor fläktar på bra.

Hopplöst att lyssna på Douglas Adams " Dirk Gentlys holistic detective agency" och försöka somna. Går inte. Försök gärna, men skyll inte på mej sen.

Idag ska jag försöka få lite arbete gjort, men utsikterna för detta är väldigt små. Jag har kommit så långt att jag iallafall ätit frukost. Och gjort en latte & en espresso. (en dubbel, med en sked Monsun Malabar & en Lavazza Rosso. Lite bittert, annars)

Top of the morning to you!