27 december 2005

Mellandag.


Det finns ett visst nöje i att få en ny årsalmanacka. man sätter sig ner och för över alla viktiga datum, när sommarlovet börjar & slutar & folk fyller år. Det kommande året blir mer begripligt. Kanske inte så spontant som man kanske vill, men gripbart. Löningar brukar jag skriva in också. Det måste vara en sån almanacka som visar en månad i taget. Just nu är det ICA's nya med citrusfrukter på. Jag fick den av va-hettere-hon- på ica i Flen. Där är det krig. Inte på ICA, men väl mellan Esso...flåt Statoil och OK. Jag tankade för 8.87 idag. Det var längesedan....Bensinen på Statoil var dessutom nästan slut och ingen tankbil i sikte. Spännande. Hoppas det håller i sej ett tag.

Dagens gärning är annars att jag bakar bröd. Det ljuvligaste, godaste och mumsigaste bröd jag stött på på länge. Isländskt Lavabröd. Fick receptet av Annie på Jullunchen.
Här kommer det, testa själv!!

150 grader 90 minuter
Gardars söta lilla mörka
2 limpor (1,5 litersformar)
3 1/4 dl rågkross
3 1/4 dl vetekross
2,5 dl linfrö
2 dl russin (eller liknande)
1,5 dl vetekli
8,5 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 liter filmjölk
2,5 dl mörk sirap
smöra formar och ha ev. i ströbröd.

gudagott med en bit stark ost på!!
Saftigt så det räcker i nästan en hel vecka...
tungt, gott & nyttigt på en & samma gång..

dubblar man sirapen så blir det sötebröd till frukt eller så.

god fortsättning på er alla!